Nooi Strynckx, viooldocente in Gent (België)
“…mijn felicitaties voor de methode. Ik leerde ze pas kennen via een collega en vind ze supergoed! Ben van plan om ze vanaf nu te gebruiken in mijn lessen.”
Carla van der Heijden, viooldocente in Amersfoort en Woudenberg
“Deze zomer is Deel 3 van de vioolmethode Zo speel ik viool verschenen. En ik ben er vol lof over. In het verleden werden muziektheorie en het spelen van het instrument vaak losgekoppeld. Carmen Eberz heeft met Zo speel ik viool echter een heel mooie manier gevonden om theorie en praktijk in harmonie samen te brengen. En op een leuke manier! Daarom gebruik ik de methode met plezier in mijn vioollessen.
Bij Zo speel ik viool wordt alles wat je doet eerst uitgelegd met behulp van kleine theorieblokjes. Je weet dus meteen waarom je iets oefent. Theorie wordt daardoor minder ‘droog’ en de oefeningen worden leuker om uit te voeren. Door de afwisseling in oefening types zoals ritme, techniek, duetten en het spelen van stukken met audio via de site, houdt de methode je aandacht er bovendien goed bij. Zo is de methode eenvoudiger en prettiger door te werken.
Zeker bij beginners gebruik ik meestal Zo speel ik viool als leidraad. Maar ook voor herintreders zijn Deel 2 en 3 zeker geschikt. Naast het gebruik van de methode vul ik de lessen dan aan met andere boeken, stukken en oefeningen die het beste passen bij de behoeften en wensen van de leerling.
Ook al is de methode is officieel voor kinderen geschreven, ook jongeren en volwassenen spelen er in mijn lessen met veel plezier uit. Zo heb ik gisteren voor het eerst Deel 3 in de les gebruikt met een van mijn al gevorderde volwassen leerlingen. Dat was een groot succes. De paar oefenduetten die ik met haar speelde, legden precies de dingen bloot die lastig waren. En op een manier die het plezier in het spelen niet wegneemt.
In het kort: voor mij is het lesgeven met deze methode een feest!”
Jenny Luth-Havinga, violiste en viooldocente in Joure, Lemmer en Sint Nicolaasga
"Ik werk met veel plezier met jouw methode. Alles is zo goed uitgewerkt qua techniek, de theorie wordt duidelijk uitgelegd, de leerlingen kunnen mooi oefenen mbv de werkbladen en de spelletjes (het flitskaartenspel maakt ze in een groepsles echt fanatiek om de noten snel te kunnen lezen!), en dan heb ik het nog niet gehad over alle mooie samenspelstukjes. Super fijn!"
Mirjam Lumkeman, viooldocente in Almere en Aalsmeer
"Super dankjewel voor deel 3 en het pianoboek! Wat ziet het er weer smaakvol uit, wat een aanwinst voor onze leerlingen. Ik ga er met veel plezier mee aan de slag.
Echt zo blij met een goede, moderne, Nederlandse methode, ik vraag me nu al af hoe we het al die jaren zonder 'Eberz' gered hebben...."
Ann Pareyn, violiste en dirigente, Drongen (België)
"Ik vind jouw methode heel bijzonder. Vooreerst omdat ze in het Nederlands is, dat vinden de kinderen veel leuker (ze zingen vaak hun stukje voordat ze het spelen), ook de kleurtekeningen zijn leuk, en vooral de opbouw, voldoende oefeningen op elke nieuwe techniek, de ritmekaartjes in het begin, de vele liedjes op het eind, en ook het snel met de vier vingers spelen. Allemaal dingen zoals ik het ook zou doen moest ik zelf een methode schrijven.
Ik geef al meer dan 30 jaar vioolles en dit is een methode die ik nog vaak zal en wil gebruiken."
Monique van Leeuwen, viooldocente, Rotterdam
"Ik denk wel eens: hoe deed ik het toch voordat 'Zó speel ik viool' er was???
Het is echt zo'n goed doordachte en mooie methode. Dank voor al jouw werk, het maakt ons werk als docent nog weer fijner en wat makkelijker. Ik hoop er nog heel lang mee te werken."
Teke Hettinga, violiste en viooldocente in Mildam
"Enthousiast gebruik ik jouw boeken sinds ze bestaan en ik ben er héél blij mee!"
Marieke Booy, violiste en viooldocente in Putten
"Ik werk met veel plezier met de methode. Ik ben er erg blij mee. Het is zo compleet en duidelijk.
Met de meeste van mijn leerlingen gebruik ik nu de boeken."
Janne Sars, viooldocente in Maastricht
"Sinds ik enkele jaren geleden met de eerste leerling 'Zo speel ik viool' heb ontdekt, willen we niets anders meer :)
Het werkt zo ontzettend prettig! De illustraties, de liedjes, de pianobegeleiding: elke les een feest."
Martijne van Dijk, saxofonist, docent, Hilvarenbeek
"Ik ben zelf saxofonist, docent en ook even methodiekdocent geweest op het Fontys conservatorium. Ik ben echt onder de indruk van je aanpak, en raad (sinds mijn dochter viool speelt en ik je methode leerde kennen) al mijn collega's en studenten aan om hem goed te bestuderen. Wij kunnen er ook in ons vak veel van leren.
De ritmekaartjes zijn een vondst, we hebben zoveel plezier gehad met voor elkaar steeds nieuwe ritmes leggen. Ik gebruik dit spel nu tijdens de saxofoon examens waar ritmische prima-vistas een examenonderdeel zijn. Ik vind het een verademing om mooie muziek te kunnen maken op ook dit beginnersniveau. Het uitgangspunt dat je gebruikt is denk ik zuiver: muziek is in de kern mooi en fijn genoeg, daar hoef je niets aan toe te voegen of te veranderen, je moet het respecteren.
Het gebruik van gezongen liedjes is voor jonge kinderen een fijn houvast, dat merk ik aan mijn dochter. We kunnen met onze blaasinstrumenten natuurlijk niet tegelijk zingen en spelen, maar wel om- en om, heel bruikbaar dus ook voor ons.
Kortom: mijn complimenten!"
Joke op 't Land, viooldocente in Bilthoven
"...en zo kwam ik bij jouw methode. Ik was aangenaam verrast.
Met een paar leerlingen gebruik ik deze methode. Ik moet zeggen…ik geniet ervan. Veel stukken met begeleiding, veel duetten…en dat ontbreekt bij andere methodes zo vaak. Het zijn allemaal juweeltjes.
De illustraties zijn ook prachtig. Wat een fijne en volledige methode. Mijn complimenten!"
Charlotte Vande Ginste, leerkracht viool aan de academies in Wetteren, Veurne en Roeselare
"Ik geef vioolles aan jonge kinderen vanaf 5 jaar in België. Ik raakte enthousiast over je boek door het artikel in de Arco, heb het meteen besteld voor vier leerlingen en het is een waar succes! Ik houd van de mooie, muzikale begeleidingen, de mooie keuze van de liedjes, de schitterende opbouw, ik heb hele goede ervaringen met je boek (de leerlingen ook trouwens)! Ik kijk al verlangend uit naar deel 2. Bedankt voor dit supergoede boek!"
Hélène van Leeuwen, viooldocente aan het Hellendaal Muziekinstituut in Rotterdam
"Ik wilde je graag laten weten dat ik heel blij ben met jouw nieuwe vioolmethode. Mijn oprechte complimenten daarvoor. Goed van opbouw, heel aantrekkelijk voor de kinderen, met begrijpelijke uitleg, leuke, veelal herkenbare stukjes, kortom aan alles heb je gedacht.
Veel succes gewenst met de voortzetting van de methode."
Annet van Deinse, viooldocente in Eindhoven
"Sinds ongeveer een jaar heb ik jouw lesmethode ontdekt en ik gebruik deze voor mijn jongste leerlingen, een enorm succes! Ik geef al meer dan 25 jaar les, en het vinden van de juiste methode was een ramp. Beetje dit, beetje dat, ook ritme kaartjes, en methodes met cd.... maar deze methode heeft alles!"
Liesbeth Meylemans, viooldocente in Loenen aan de Vecht
"...het kan niet anders dan dat het tweede deel ook een succes wordt...mijn jongste leerlingen (ongeveer 12 spelen nu uit jouw boek) zijn erg enthousiast....mooie begeleidingen, een goede opbouw en duidelijke uitleg...peren en appels, alsook de pannenkoeken zijn niet meer weg te denken uit mijn dagelijks lesgeven. Jouw methode is absoluut een enorme aanwinst voor alle kinderen die op een degelijke maar vooral zeer prettige manier viool willen leren spelen."
Amber Leijdens, Viooldocente in Noordwijk en Leiden
"Beste Carmen en Oksana,
Alle mogelijke complimenten voor jullie samenwerking met het tot stand komen van het boek 'zo speel ik viool'.
Ik vind zowel het methodische als het melodische zo veel beter dan alle andere boeken die ik ken!
Die liedjes met het kinderkoor: briljant bedacht. Op deze manier krijg ik de kinderen eindelijk aan het zingen zonder gêne. Ook de eerste cd waarin muzikaal begeleid wordt zonder valse noten. De melodieën zijn een heel stuk mooier dan wat ik gewend ben. Wat een verademing.
Zelf maak ik al jaren kaartjes met vruchten (tellen) maar nu heb ik wel echt hele mooie. Ik wil jullie heel erg bedanken voor dit boek. Ik zal het met plezier gaan gebruiken voor alle jonge leerlingen. Gefeliciteerd met het resultaat!"
Roos van Well, viooldocente bij Muzelinck in Oss, de Muzerije in ’s-Hertogenbosch en bij Fluxus centrum voor de kunsten Zaanstad:
"Sinds enkele maanden werk ik met de methode Zo speel ik viool van Carmen Eberz. In november heeft een collega mij dit boek laten zien en ik was meteen erg enthousiast!
De methode van C. Eberz is heel rustig en fijn opgebouwd, iedereen kan meekomen. Het boek staat vol met leuke Nederlandse liedjes, soms ook bekende liedjes. Ik heb de ervaring dat kinderen de methode erg leuk vinden en er graag uit spelen.
Ook de didactische opzet vind ik erg goed. Er staan duidelijke blokjes met uitleg bij en steeds worden in stapjes nieuwe technieken/aspecten geïntroduceerd. Wat ik ook een groot voordeel vind is dat er veel duo's in staan, waarbij de docent de onderste stem kan meespelen. De kinderen vinden dit erg leuk en het is ook heel goed voor hun ontwikkeling van het samenspel.
Ik gebruik de methode zowel bij individuele lessen als bij groepslessen en voor beide vind ik de methode erg geschikt.
De methode is voor mij echt een vondst en iets wat ik tot dusver heel erg miste in de vioolliteratuur voor jonge kinderen. Kortom: Ik kan deze methode aan iedereen aanraden!"
Ruth Cobelens, viooldocente bij Fluxus centrum voor de kunsten Zaanstad:
"Samen met een paar enthousiaste collega's had ik het voorrecht om een tijdje te werken met een proefexemplaar van het eerste deel van de vioolmethode Zo speel ik viool van Carmen Eberz.
Wat meteen opvalt is de lange aanloop met een losse snaren periode.
Het grote belang hiervan kreeg ik destijds in mijn studententijd al te horen van mijn docente Coosje Wijzenbeek.
Het gevoel voor klank en de toonvorming krijgen hiermee veel ruimte om zich meteen in het aanvangsonderwijs te laten ontwikkelen.
Hiervoor gebruikt Carmen veel afwisselende liedjes in verschillende maatsoorten. Daarbij vaak met een mooie vioolbegeleiding die de stukjes nog verleidelijker maakt om te spelen (Getuige de vaak verwonderde reacties van de leerlingen).
Wat heel prettig is, is dat tussen alle liedjes door steeds kleine blokjes met informatie verschijnen.
Steed een klein beetje zodat de leerling niet wordt afgeschrikt, maar ook niet te weinig én altijd op een manier die voor een kind begrijpelijk is.
Zo wordt bijvoorbeeld in precies de juiste bewoordingen uitgelegd wat een afstreek en een opstreek is. Deze duidelijke en eenvoudige uitleg kenmerkt de hele methode. Daarmee laat Carmen zien dat de ware kunst van doceren het doseren zelf is!
Wat de liedjes betreft zitten er absoluut een paar toppers in.
Inmiddels weet ik precies waar de juichliedjes zich bevinden in het boek.
Deze worden dan ook meteen uit volle borst meegezongen dankzij de liedteksten onder de noten.
Het afgelopen seizoen merkte ik dat de methode heel goed te gebruiken is in een groepsles.
Daar kwam ik achter toen ik het boek gebruikte in een groepsles van 3 leerlingen.
Omdat Carmen er vaak voor kiest om de liedjes 3 keer te herhalen met steeds een inzet op een andere snaar hoeft niemand zich te vervelen. Iedere leerling neemt een andere snaar voor zijn rekening en dit kun je natuurlijk ook steeds weer afwisselen.
De illustraties in kleur bij de verschillende liedjes zijn een ware traktatie voor ieder kind dat gevoelig is voor schoonheid in klank en kleur. En laat dat nu net allemaal in dit boek samenkomen!
Rennen naar de winkel dus."
Linda Cardozo, viooldocente bij de Gooische Muziekschool in Bussum en de Vrije Muziekschool in Amsterdam:
"Nu is dan de lang verwachte methode Zo speel ik viool van Carmen Eberz uit.
Allereerst vallen de heldere indeling en natuurlijk de prachtige tekeningen op.
Maar vooral is het een methode die precies geschikt is voor beginnende, Nederlands sprekende kinderen.
De opbouw en vooral de eenvoudige maar duidelijke uitleg bij elk nieuw onderwerp zijn heel prettig om mee te werken, zowel voor de leerling als voor de docent. De liedjes spreken ook muzikaal aan, met de woorden en tweede stem erbij, en ze zijn makkelijk toegankelijk door hun lengte en grote noten.
Kortom, een aanrader...!"
Carolien Heinen, viooldocente bij Fluxus centrum voor de kunsten Zaanstad, Muziekcentrum Aslan in Amsterdam en privédocent in Zaandam:
"Sinds oktober 2003 werk ik al met veel plezier met het eerste deel van de methode van Carmen Eberz.
Het boek is breed inzetbaar en ook heel geschikt voor gemiddeld getalenteerde leerlingen. Het is erg overzichtelijk en leerlingen kunnen zelf alle nieuwe stappen begrijpen door de duidelijke uitleg.
Zowel de muziekstukjes, die muzikaal zijn en erg goed passen bij deze tijd, als de opzet van het boek werken erg uitnodigend en stimulerend op mijn leerlingen!
Ik ben al erg benieuwd naar deel twee..."
Imke Jansen, viool- en altviooldocente bij Pier-K, Haarlemmermeer en privédocente viool en altviool in Amsterdam en Den Haag:
"Al vanaf de vroegste versies gebruik ik de methode van Carmen Eberz.
Voor de jonge kinderen zijn de grote noten en de illustraties heel prettig. De bladzijden ogen helder, overzichtelijk en
vrolijk.
Nieuwe vingers, ritmes, streken en dynamiek worden kort maar helder geintroduceerd en meteen geoefend. De leerling kan zo altijd de nieuwe informatie zelf terugvinden en herlezen.
Waar de leerlingen baat bij hebben, is dat in het begin liedjes die op één snaar zijn geoefend, op een andere snaar weer terug komen. De leerlingen herkennen dan het liedje, vinden dit leuk, want het gaat gemakkelijker, maar leren zo wel de noten op een volgende snaar lezen.
Heel waardevol vind ik ook het uitgangspunt dat meteen alle vingers aan bod moeten komen. De hand staat zo sneller goed, de kinderen leren meteen een vierde vinger spelen en vinden dat heel gewoon.
Kortom, als docent ben ik erg blij met deze methode. De stof is goed gedoseerd, de leerlingen vinden het leuk, mede dankzij de geweldige illustraties.
Ik kijk al met spanning uit naar deel 2."